Billy Bragg & Wilco: Mermaid Avenue: The Complete Sessions (3CD + DVD)
Mermaid Avenue: The Complete Sessions (3CD + DVD)
3 CDs, 1 DVD
CD (Compact Disc)
Conventional CD, playable with all CD players and computer drives, but also with most SACD or multiplayers.
DVDMost of the offered DVDs have the region code 2 for Europe and the PAL picture format. However, we also offer releases from the USA, which come on the market in NTSC format and with the country code 1. This is then indicated in our item details.
Currently not available.
Let our eCourier notify you if the product can be ordered.
Let our eCourier notify you if the product can be ordered.
- Label:
- Warner
- UPC/EAN:
- 0075597962604
- Release date:
- 21.4.2012
Similar Articles
DVD:Ländercode:Keine Angaben;Laufzeit:Keine Angaben
*** Digipack
*** Digipack
Woody Guthries Vermächtnis in einer 3CD/DVD-Box
„Mermaid Avenue: The Complete Sessions“ zu seinem 100. Geburtstag
Am 14. Juli wäre er 100 Jahre alt geworden: Der Vater aller Protestsongs und Pate der Folkmusic, Woody Guthrie. Grund genug, ein Kultwerk in einer upgegradeten Version als Box zu veröffentlichen! Am 20. April erscheinen beide Teile der Mermaid Avenue von Billy Bragg & Wilco in einer 3CD/DVD-Box, die neben den regulären Alben eine zusätzliche CD mit bisher unveröffentlichten Aufnahmen aus den „Mermaid“-Sessions enthält. Außerdem gehört der 1999 gedrehte Film „Man In The Sand“ zur umfangreichen Ausstattung der Complete Sessions. Das optimale Geschenk zum Geburtstag eines der wichtigsten Songwriter aller Zeiten.
Als Folklegende Woody Guthrie am 3. Oktober 1967 im Alter von nur 55 Jahren starb, hinterließ er mehr als 1000 Songtexte, zu denen er entweder noch keine Musik geschrieben, oder sie nie aufgenommen hatte. Die meisten von ihnen entstanden in den 40er und 50er Jahren in der Mermaid Avenue in Coney Island, Brooklyn, wo er die meiste Zeit seines Lebens gelebt hatte. Jahrzehntelang befanden sich die Schriftstücke in Kisten, aber als seine Tochter Nora sie in den neunziger Jahren fand, entschied sie, dass die Welt von ihnen wissen sollte. Also schlug sie dem britischen Singer / Songwriter Billy Bragg vor, einige davon auszusuchen und Musik dazu zuschreiben.
Kurz darauf kamen auch Wilco dazu, und Jeff Tweedy schrieb zusammen mit dem vor drei Jahren verstorbenen Wilco-Mitglied Jay Bennett einige weitere Melodien zu den Songs. Wilco stellten die Band, Billy Bragg und Jeff Tweedy übernahmen den Gesang, und schließlich fand sich auch Natalie Merchant für ein Duett mit Bragg und zwei Solosongs ein. Auch Gitarrist und Sänger Corey Harris, der zwei Songs schrieb und bei einem Song als Co-Komponist fungierte, ist auf vielen Aufnahmen zu hören.
Das erste der beiden Alben, Mermaid Avenue, erschien 1998 und wurde in der Kategorie „Best Contemporary Folk Album“ für einen Grammy nominiert. Das zweite Album, Mermaid Avenue Vol. II, folgte im Jahr 2000.
Die Veröffentlichung in den USA fällt überdies mit dem jährlich weltweit zelebrierten „Record Store Day“ am 21. April zusammen, dessen Ziel es ist, die Musikkultur mit einer Reihe von Vinyl- und Special-CD-Editions zu feiern.
When American folk legend Woody Guthrie died in 1967, at the age of 55, among his stored belongings were thousands of complete song lyrics for which he had not written out music or made recordings. Many of them had been written in the 1940s and ’50s, in the Guthrie family home on Mermaid Avenue in Coney Island, Brooklyn. The lyrics remained in boxes for decades, but once his daughter Nora found them in the 1990s, she knew they had to be shared. She approached English singer-songwriter and activist Billy Bragg to select some to set to music. The Chicago rock band Wilco came aboard soon after, with Jeff Tweedy writing music—along with his late bandmate Jay Bennett on some songs—and the band recording with both Tweedy and Bragg on vocals. Natalie Merchant joined the group to sing a duet with Bragg and two solo songs, and guitarist / singer Corey Harris, who wrote two songs and co-wrote one, performed on many tracks. In 1998, the first batch of songs was released to critical acclaim as Mermaid Avenue, receiving a Grammy nomination for Best Contemporary Folk Album. Mermaid Avenue Vol. II followed in 2000.
In her liner note, Nora Guthrie describes her response to finding these lyrics, which were much more personal and journal-esque than the earlier works for which Woody was best known: “I had just discovered that my father had written more song lyrics than any of us could ever imagine. (Over 3, 000 when I finally did the count.) I had just discovered that he had a bad crush on Ingrid Bergman and dreamed of getting her pregnant, that he felt sorry for Hans Eisler, that he was a proud lush and a comfortable luster, that he believed in flying saucers, that he was homesick for California, that he even knew who Joe DiMaggio was let alone wrote a song about him, or that he once made out with a girl in a tree hollow when, as a kid, he bragged, ‘There ain’t nobody that can sing like me.’”
The New York Times said of the first volume, “[Tweedy and Bragg] are the perfect pair to conclude that Guthrie, far from a predictable Popular Front totem, was a prophetic rock-and-roller with a whole lot to say. All he needed was a band and a little freedom…It says a great deal for [Bragg] that he recognized that his leftism only half-equipped him to bring it off. Woody Guthrie was as American as it gets, and [Chicago–based] Wilco provided that element as few other contemporaries could have. Wilco’s signature, a spacious stylistic sweep from blues to bluegrass, brings all this music to a life no…Brits or Nashville pros could have approached.”
Bragg told NPR in 1998, “The words are so powerful, they’re so evocative to many people…That’s the strength of Woody, it’s the simplicity.” Tweedy added, “I’d have a really good feeling about things if [the album] did lead a certain number of people back to discover Woody Guthrie.” (nonesuch. com)
,,Für ,,Mermaid Avenue" wählte Bragg Songs aus, die eine neue, bisher weitgehend unbekannte Seite des Protestsängers zeigten. Einen privaten, humorvollen und romantischen Woody Guthrie." (Rolling Stone, Mai 2012)
,,Wie auf den ersten beiden Ausgaben wurden auch hier Guthries Texte mit Musik von Billy Bragg und Wilco versehen, reicht das musikalische Spektrum von spartanischem Folk- Blues bis zu Gitarren-lastigem Roots- Rock. Im dicken Booklet die Geschichte der Aufnahmen und – besonders wichtig! – alle Guthrie-Songtexte. Außerdem gehört der 1999 gedrehte Film „Man In The Sand” zur hochwertigen Ausstattung dieser Box." (Good Times, Juni / Juli 2012)
„Mermaid Avenue: The Complete Sessions“ zu seinem 100. Geburtstag
Am 14. Juli wäre er 100 Jahre alt geworden: Der Vater aller Protestsongs und Pate der Folkmusic, Woody Guthrie. Grund genug, ein Kultwerk in einer upgegradeten Version als Box zu veröffentlichen! Am 20. April erscheinen beide Teile der Mermaid Avenue von Billy Bragg & Wilco in einer 3CD/DVD-Box, die neben den regulären Alben eine zusätzliche CD mit bisher unveröffentlichten Aufnahmen aus den „Mermaid“-Sessions enthält. Außerdem gehört der 1999 gedrehte Film „Man In The Sand“ zur umfangreichen Ausstattung der Complete Sessions. Das optimale Geschenk zum Geburtstag eines der wichtigsten Songwriter aller Zeiten.
Als Folklegende Woody Guthrie am 3. Oktober 1967 im Alter von nur 55 Jahren starb, hinterließ er mehr als 1000 Songtexte, zu denen er entweder noch keine Musik geschrieben, oder sie nie aufgenommen hatte. Die meisten von ihnen entstanden in den 40er und 50er Jahren in der Mermaid Avenue in Coney Island, Brooklyn, wo er die meiste Zeit seines Lebens gelebt hatte. Jahrzehntelang befanden sich die Schriftstücke in Kisten, aber als seine Tochter Nora sie in den neunziger Jahren fand, entschied sie, dass die Welt von ihnen wissen sollte. Also schlug sie dem britischen Singer / Songwriter Billy Bragg vor, einige davon auszusuchen und Musik dazu zuschreiben.
Kurz darauf kamen auch Wilco dazu, und Jeff Tweedy schrieb zusammen mit dem vor drei Jahren verstorbenen Wilco-Mitglied Jay Bennett einige weitere Melodien zu den Songs. Wilco stellten die Band, Billy Bragg und Jeff Tweedy übernahmen den Gesang, und schließlich fand sich auch Natalie Merchant für ein Duett mit Bragg und zwei Solosongs ein. Auch Gitarrist und Sänger Corey Harris, der zwei Songs schrieb und bei einem Song als Co-Komponist fungierte, ist auf vielen Aufnahmen zu hören.
Das erste der beiden Alben, Mermaid Avenue, erschien 1998 und wurde in der Kategorie „Best Contemporary Folk Album“ für einen Grammy nominiert. Das zweite Album, Mermaid Avenue Vol. II, folgte im Jahr 2000.
Die Veröffentlichung in den USA fällt überdies mit dem jährlich weltweit zelebrierten „Record Store Day“ am 21. April zusammen, dessen Ziel es ist, die Musikkultur mit einer Reihe von Vinyl- und Special-CD-Editions zu feiern.
Product Information
When American folk legend Woody Guthrie died in 1967, at the age of 55, among his stored belongings were thousands of complete song lyrics for which he had not written out music or made recordings. Many of them had been written in the 1940s and ’50s, in the Guthrie family home on Mermaid Avenue in Coney Island, Brooklyn. The lyrics remained in boxes for decades, but once his daughter Nora found them in the 1990s, she knew they had to be shared. She approached English singer-songwriter and activist Billy Bragg to select some to set to music. The Chicago rock band Wilco came aboard soon after, with Jeff Tweedy writing music—along with his late bandmate Jay Bennett on some songs—and the band recording with both Tweedy and Bragg on vocals. Natalie Merchant joined the group to sing a duet with Bragg and two solo songs, and guitarist / singer Corey Harris, who wrote two songs and co-wrote one, performed on many tracks. In 1998, the first batch of songs was released to critical acclaim as Mermaid Avenue, receiving a Grammy nomination for Best Contemporary Folk Album. Mermaid Avenue Vol. II followed in 2000.
In her liner note, Nora Guthrie describes her response to finding these lyrics, which were much more personal and journal-esque than the earlier works for which Woody was best known: “I had just discovered that my father had written more song lyrics than any of us could ever imagine. (Over 3, 000 when I finally did the count.) I had just discovered that he had a bad crush on Ingrid Bergman and dreamed of getting her pregnant, that he felt sorry for Hans Eisler, that he was a proud lush and a comfortable luster, that he believed in flying saucers, that he was homesick for California, that he even knew who Joe DiMaggio was let alone wrote a song about him, or that he once made out with a girl in a tree hollow when, as a kid, he bragged, ‘There ain’t nobody that can sing like me.’”
The New York Times said of the first volume, “[Tweedy and Bragg] are the perfect pair to conclude that Guthrie, far from a predictable Popular Front totem, was a prophetic rock-and-roller with a whole lot to say. All he needed was a band and a little freedom…It says a great deal for [Bragg] that he recognized that his leftism only half-equipped him to bring it off. Woody Guthrie was as American as it gets, and [Chicago–based] Wilco provided that element as few other contemporaries could have. Wilco’s signature, a spacious stylistic sweep from blues to bluegrass, brings all this music to a life no…Brits or Nashville pros could have approached.”
Bragg told NPR in 1998, “The words are so powerful, they’re so evocative to many people…That’s the strength of Woody, it’s the simplicity.” Tweedy added, “I’d have a really good feeling about things if [the album] did lead a certain number of people back to discover Woody Guthrie.” (nonesuch. com)
Rezensionen
,,Für ,,Mermaid Avenue" wählte Bragg Songs aus, die eine neue, bisher weitgehend unbekannte Seite des Protestsängers zeigten. Einen privaten, humorvollen und romantischen Woody Guthrie." (Rolling Stone, Mai 2012)
,,Wie auf den ersten beiden Ausgaben wurden auch hier Guthries Texte mit Musik von Billy Bragg und Wilco versehen, reicht das musikalische Spektrum von spartanischem Folk- Blues bis zu Gitarren-lastigem Roots- Rock. Im dicken Booklet die Geschichte der Aufnahmen und – besonders wichtig! – alle Guthrie-Songtexte. Außerdem gehört der 1999 gedrehte Film „Man In The Sand” zur hochwertigen Ausstattung dieser Box." (Good Times, Juni / Juli 2012)
-
Tracklisting
Disk 1 von 4 (CD)
-
1 CD1: Walt Whitman's Niece
-
2 California Stars
-
3 Way Over Yonder In The Minor Key
-
4 Birds And Ships (Featuring Natalie Merchant)
-
5 Hoodoo Voodoo
-
6 She Came Along To Me
-
7 At My Window Sad And Lonely
-
8 Ingrid Bergman
-
9 Christ For President
-
10 I Guess I Planted
-
11 One By One
-
12 Eisler On The Go
-
13 Hesitating Beauty
-
14 Another Man's Done Gone
-
15 The Unwelcome Guest
Disk 2 von 4 (CD)
-
1 CD2: Airline To Heaven
-
2 My Flying Saucer
-
3 Feed Of Man
-
4 Hot Rod Hotel
-
5 I Was Born
-
6 Secret Of The Sea
-
7 Stetson Kennedy
-
8 Remember The Mountain Bed
-
9 Blood Of The Lamb
-
10 Aginst Th' Law
-
11 All You Fascists
-
12 Joe DiMaggio Done It Again
-
13 Meanest Man
-
14 Black Wind Blowing
-
15 Someday Some Morning Sometime
-
16 CD3: Bugeye Jim
-
17 When The Roses Bloom Again
Disk 3 von 4 (CD)
-
1 Gotta Work
-
2 My Thirty Thousand
-
3 Ought To Be Satisfied Now
-
4 Listening To The Wind That Blows
-
5 Go Down To The Water
-
6 Chain Of Broken Hearts
-
7 Jailcell Blues
-
8 Don't You Marry
-
9 Give Me A Nail
-
10 The Jolly Banker
-
11 Union Prayer
-
12 Be Kind To The Boy On The Road
-
13 Ain'ta Gonna Grieve
-
14 Tea Bag Blues
-
15 I'm Out To Get
-
16 DVD: Documentary: All Aboard: Okfusgee Co., Oklahoma
-
17 The Homestead
-
18 First Stop: Pampa, TX
-
19 Next Stop: California
-
20 Last Stop: The Big "Red" Apple
-
21 The Political Stage
-
22 Barking, Essex
-
23 More Than Scraps of Paper
-
24 Chicago: Rehearsals with Wilco
-
25 Dublin: Recording the Album
-
26 Boston with Natalie Merchant
-
27 Woody Says So Long
-
28 London: Cutting the Album
Disk 4 von 4 (DVD)
-
1 DVD: Documentary: All Aboard: Okfusgee Co., Oklahoma
-
2 The Homestead
-
3 First Stop: Pampa, TX
-
4 Next Stop: California
-
5 Last Stop: The Big "Red" Apple
-
6 The Political Stage
-
7 Barking, Essex
-
8 More Than Scraps of Paper
-
9 Chicago: Rehearsals with Wilco
-
10 Dublin: Recording the Album
-
11 Boston with Natalie Merchant
-
12 Woody Says So Long
-
13 London: Cutting the Album