Karl Böhm - Legendary Recordings I
Karl Böhm - Legendary Recordings I
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
-
Richard Strauss: Don Juan
+Wolfgang Amadeus Mozart: Symphonie Nr. 28
+Igor Strawinsky: Der Feuervogel
- Künstler: Kölner Rundfunk-Sinfonie-Orchester, Karl Böhm
- Label: Audite, ADD, 1963-1976
- Bestellnummer: 8396286
- Erscheinungstermin: 18.4.2007
Die neue Böhm-Reihe innerhalb der audite-Serie "Legendary Recordings" beginnt gleichsam mit einem Böhm-Portrait. Die vorliegende CD vereint Werke dreier Komponisten, die Karl Böhms Arbeitsleben maßgeblich bestimmten: Strauss und Mozart waren zwei seiner Interessensschwerpunkte und auch die Werke Stravinskys faszinierten den Dirigenten schon früh. Karl Böhm (1894-1981) hat Schallplattengeschichte geschrieben. Sein auf Tonträgern dokumentiertes Schaffen reicht von den 1930er-Jahren bis ins Jahr vor seinem Tod viele seiner Einspielungen gelten als Referenzaufnahmen. Neben den bekannten, inzwischen zumeist mehrfach wiederveröffentlichten Aufnahmen existieren Rundfunkmitschnitte und Studioproduktionen aus den Sechziger- und Siebzigerjahren des letzten Jahrhunderts, die das Bild des international rührigen Opern- und Konzertdirigenten abrunden und teilweise auch zurechtrücken. Diese CD eröffnet eine Reihe solcher Aufnahmen mit drei bislang unbekannten Einspielungen mit dem Kölner Rundfunk Sinfonieorchester (heute: WDR Sinfonieorchester Köln). Richard Strauss und Wolfgang Amadeus Mozart waren so etwas wie die Hausgötter Böhms. In seiner Zeit als Direktor der Hamburgischen und vor allem der Dresdener Staatsoper (1934 / 41) entwickelte sich zwischen Böhm und Strauss ein enges Arbeits- und Freundschaftsverhältnis, in dem Strauss oft die Rolle des Ratgebers und Agenten in eigener Sache spielte. Böhm galt zeitlebens als Strauss-Autorität. Die hier veröffentlichte Aufnahme des Don Juan von 1976 interpretiert der 82-jährige Böhm mit überlegener Klangregie und einem Feuer, das das hohe Alter des Dirigenten vergessen macht. Die Aufnahme der Mozart Sinfonie C-Dur Nr. 28 von 1973 dokumentiert Böhms damals als zeitlos geschätzten Mozartstil: Maßhaltigkeit in Tempo und Dynamik, weich federnde Artikulation und eine an der Gesangslinie geschulte Phrasierung lassen noch immer aufhorchen, auch und gerade angesichts eines Mozart-Klangbildes, das sich seit Böhms Tod im Zuge der historisierenden Aufführungspraxis stark gewandelt hat. Eine Rarität ist die Aufnahme von Stravinskys Feuervogel-Suite, die Böhm 1963 für den WDR dirigierte: Böhms bisher veröffentlichte Diskographie spart Stravinsky völlig aus. Dabei hatte Böhm schon in seiner Münchner Zeit (1921 / 27) die damals noch aufregend junge Musik des Russen aufs Programm gesetzt. An der raffinierten Partitur des Feuervogels, bis heute für Orchester wie Dirigenten eine Herausforderung, zeigt sich Böhm als überlegener Könner am Pult, der Zartheit, Wucht und Leuchtkraft der Musik Stravinskys zu bester Geltung bringt. Weitere Veröffentlichungen der Böhm-Reihe werden Archivaufnahmen mit Werken von Vieuxtemps, Brahms, Beethoven und Bruckner enthalten.
The new Böhm-cycle within the audite-series "Legendary Recordings" begins so to speak with a Böhm-portrait. The first CD of the cycle combines works from three composers which played a decisive role in Karl Böhm's professional life: Strauss and Mozart were two of his main interests and also the works of Stravinsky fascinated him early on. Karl Böhm (1894-1981) made recording history. Documentary evidence in sound of his creative career spans the period from the 1930s to the year of his death many of his recorded performances are regarded as definitive. Alongside the well-known recordings, many of them reissued several times, there exist radio and studio performances from the 1960s and 1970s which flesh out, and sometimes correct, the portrait of this internationally active conductor of operas and concerts. This CD presents three hitherto unknown recordings Böhm made with the Kölner Rundfunk-Sinfonieorchester (today: WDR Sinfonieorchester Köln). Richard Strauss and Wolfgang Amadeus Mozart were what might be called Böhm's household gods. In his time as director of the Hamburg and especially the Dresden State Opera (1934-41) he and Strauss were close friends and colleagues in a relationship in which Strauss often played the role of advisor and agent for himself. Böhm was regarded throughout his life as an authority on Strauss. The version of Don Juan presented here dates from 1976, when Böhm was 82, but he conducts it with consummate control and such fire that his advanced age seems irrelevant. The recording of Mozart's Symphony No. 28 in C from 1973 documents Böhm's Mozart style, then considered to be valid for all time: Moderation in tempo and dynamics, gentle, springy articulation and a style of phrasing schooled in vocal lines are still compelling despite, and perhaps because of, the radical changes the interpretation of the Mozart sound has undergone since the revival of interest in historical performance practice. The recording of Stravinsky's Firebird suite, conducted by Böhm in 1963 for WDR, is a rarity: Until today Böhm's released discography leaves out Stravinsky completely. But Böhm had included works of Stravinsky in his programme schedules already during his Munich years (1921-27) - a time when the music of the young Russian was excitingly new. The sophisticated score of the Firebird, even today a real challenge for orchestras and conductors alike, shows Böhm to be outstandingly capable of bringing out the full delicacy, power and luminosity of Stravinsky's score. Future releases of the Böhm-cycle will present historic recordings with works by Vieuxtemps, Brahms, Beethoven and Bruckner.
Karl Böhm war ein guter und zuverlässiger Kapellmeister. So präsentiert er sich auch auf dieser Platte, mit einem hervorragenden, nuancen- und farbenreichen Don Juan, einer für damalige Verhältnisse rundum geglückten Mozart-Sinfonie und einer klanglich detailreichen Feuervogel-Suite. (Pizzicato)
The new Böhm-cycle within the audite-series "Legendary Recordings" begins so to speak with a Böhm-portrait. The first CD of the cycle combines works from three composers which played a decisive role in Karl Böhm's professional life: Strauss and Mozart were two of his main interests and also the works of Stravinsky fascinated him early on. Karl Böhm (1894-1981) made recording history. Documentary evidence in sound of his creative career spans the period from the 1930s to the year of his death many of his recorded performances are regarded as definitive. Alongside the well-known recordings, many of them reissued several times, there exist radio and studio performances from the 1960s and 1970s which flesh out, and sometimes correct, the portrait of this internationally active conductor of operas and concerts. This CD presents three hitherto unknown recordings Böhm made with the Kölner Rundfunk-Sinfonieorchester (today: WDR Sinfonieorchester Köln). Richard Strauss and Wolfgang Amadeus Mozart were what might be called Böhm's household gods. In his time as director of the Hamburg and especially the Dresden State Opera (1934-41) he and Strauss were close friends and colleagues in a relationship in which Strauss often played the role of advisor and agent for himself. Böhm was regarded throughout his life as an authority on Strauss. The version of Don Juan presented here dates from 1976, when Böhm was 82, but he conducts it with consummate control and such fire that his advanced age seems irrelevant. The recording of Mozart's Symphony No. 28 in C from 1973 documents Böhm's Mozart style, then considered to be valid for all time: Moderation in tempo and dynamics, gentle, springy articulation and a style of phrasing schooled in vocal lines are still compelling despite, and perhaps because of, the radical changes the interpretation of the Mozart sound has undergone since the revival of interest in historical performance practice. The recording of Stravinsky's Firebird suite, conducted by Böhm in 1963 for WDR, is a rarity: Until today Böhm's released discography leaves out Stravinsky completely. But Böhm had included works of Stravinsky in his programme schedules already during his Munich years (1921-27) - a time when the music of the young Russian was excitingly new. The sophisticated score of the Firebird, even today a real challenge for orchestras and conductors alike, shows Böhm to be outstandingly capable of bringing out the full delicacy, power and luminosity of Stravinsky's score. Future releases of the Böhm-cycle will present historic recordings with works by Vieuxtemps, Brahms, Beethoven and Bruckner.
Rezensionen
Karl Böhm war ein guter und zuverlässiger Kapellmeister. So präsentiert er sich auch auf dieser Platte, mit einem hervorragenden, nuancen- und farbenreichen Don Juan, einer für damalige Verhältnisse rundum geglückten Mozart-Sinfonie und einer klanglich detailreichen Feuervogel-Suite. (Pizzicato)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Richard Strauss: Don Juan op. 20 (Tondichtung nach Nikolaus Lenau)
Sinfonie Nr. 28 C-Dur KV 200 (173e, 189k)
- 2 1. Allegro spiritoso
- 3 2. Andante
- 4 3. Menuetto: Allegretto
- 5 4. Presto
Der Feuervogel (Ballett): Suite Nr. 2
- 6 1. Introduction
- 7 2. Dance of the firebird
- 8 3. Dance of the princesses
- 9 4. Infernal dance of the magician Kastchei
- 10 5. Berceuse
- 11 6. Finale
Mehr von Dirigentenportr...
Pierre Monteux - The Complete RCA Album Collection
40 CDs
EUR 119,99*
William Steinberg - Complete Command Classics Recordings
17 CDs
EUR 54,99*
Karl Böhm dirigiert die Staatskapelle Dresden - Instrumentalkonzerte
4 CDs
EUR 19,99*
Neville Marriner - The Complete Warner Recordings
80 CDs
EUR 179,99*
Mariss Jansons - The Edition (BRKlassik-Aufnahmen)
EUR 239,99**
57 CDs, 11 Super Audio CDs, 2 DVDs
EUR 169,99*