Detailinformationen

+Spirit Voices für Percussion & Orchester;
Pinturas de Tamayo für Orchester

  • Künstler: Evelyn Glennie, Singapore SO, Lan Shui
  • Label: BIS, DDD, 2006
  • Bestellnummer: 7757318
  • Erscheinungstermin: 17.3.2010

Spirit Voices für Percussion und Orchester (2002-03)

  1. 1 1. Jiu huang ye: Con forza Start
  2. 2 2. Bean nighe: Largo notturno Start
  3. 3 3. Ellyllon: Vivace Start
  4. 4 4. Te Mangoroa: Largo Start
  5. 5 5. Coyote: Energico Start
  6. 6 6. Tengu: Allegro di molto Start
  7. 7 7. Wah'Kon-Tah: Sereno, luminoso Start

Pinturas de Tamayo für Orchester (1995)

  1. 8 1. Friends of the birds: Vivo Start
  2. 9 2. Sunset: Calmo Start
  3. 10 3. Women reaching for the moon: Moderato Start
  4. 11 4. Sleeping Musicians: Adagio Start
  5. 12 5. The great galaxy: Tranquillo Start

Konzert für Orchester Nr. 2 (2003)

  1. 13 1. Overture: Allegramente Start
  2. 14 2. Variations Start
  3. 15 3. Finale: Allegro energico Start

Produktinfo

Die fünfsätzige Suite „Pinturas de Tamayo“ ist das Ergebnis einer Auseinandersetzung des amerikanischen Komponisten Steven Stucky mit der Malerei des Mexikaners Rufino Tamayo. In „Spirit of Voices“ für Percussion und Orchester vertont Stucky Mythen aus verschiedenen Teilen der Welt. Coyote, der listige Gott der Navajo kommt darin vor, Berggeister der japanischen Volkskultur, und das schottische Gespenst Bean Nighe, eine Frau, die den Tod bringt. Das Stück ist für die Interpreten dieser Einspielung geschrieben. In den sieben Sätzen hat Evely Glennie durchaus die Rolle einer Solistin. Den Abschluß der CD bildet Stuckys „Second Concerto for Orchestra“, für das er 2005 den Pulitzer Preis in Musik erhielt.

Pinturas de Tamayo is the result of American composer Steven Stucky's encounter with the art of the Mexican painter Rufino Tamayo. Initially struck by the painting 'The Great Galaxy' - reproduced on the cover of this CD - he chose this and four other paintings as his points of departure for a five-movement suite, which although it is far from pictorial certainly offers as much colour and poetry as the paintings themselves. In Spirit Voices for percussion and orchestra, Stucky has instead explored mythical beings from around the world, including Coyote, the trickster god of the Navajo Indians, mountain goblins of Japanese folk culture, and the Scottish bean nighe, a female wraith portending death. Written for the performers on this disc, the score consists of seven movements in which the percussionist sometimes plays a soloistic role, and in others is integrated into the orchestra. Closing the disc is Stucky's Second Concerto for Orchestra for which he received the 2005 Pulitzer Prize in Music. It was written for the Los Angeles Philharmonic and its music director Esa-Pekka Salonen, a team that Stucky worked closely with over a long period of time. While the Concerto is not based on any extra-musical images, it is very much a result of this collaboration, which Stucky signals both with musical references and in the title of the first movement: 'Overture (with Friends)'. The present recording is the first of all of these works, and was made in the presence of the composer. Singapore Symphony Orchestra and Lan Shui have appeared on a number of highly acclaimed discs for BIS, most recently a performance of Rachmaninov's Second Symphony which caused the reviewers to describe the orchestra as 'wonderful' (klassik-heute. de), 'world-class' (International Record Review) and 'sensational' (Scherzo). A previous collaboration between the orchestra and the celebrated percussionist Evelyn Glennie entitled Oriental Landscapes contains three works for percussion and orchestra described by one reviewer as 'ideal vehicles for Glennie's familiarly faultless musicianship.'

Pressestimmen

FonoForum 08 / 10: "Die berühmte Perkussionistin Evelyn Glennie, die auch zum hexenhaften Stimmeinsatz kommt, bietet ein ganzes Arsenal an Schlaginstrumenten auf, ehe sich das Orchester ins Geschehen schleicht und immer stärkere Konturen zeigt. Stucky komponiert bild- und szenenhaft, scheint sich manches Mal an Filmusik zu orientieren, tummelt sich im unheimlich Dräuenden. Auch sein Orchesterstück "Pictures de Tamayo" hat seine optischen Bezugspunkte: die Bilder des mexikanischen Künstlers Rufino Tamayo. Wie bei Modest Mussorgskys "Bilder einer Ausstellung" tut sich ein Reigen auf. Aber hier operiert Stucky nicht so vordergründig wie in den "Spirit Voices". So kann Lan Shui das Singapore Symphony Orchestra zum Strahlen bringen. Wie funkelnde Kleinode reiht Stucky satte, ruhige Adagioszenen aneinander."

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