Jacob Weinberg: Klavierkonzert Nr.2
Klavierkonzert Nr.2
Jorge Federico Osorio, Patrick Mason, BBC Singers, Orquestra Simfonica de Barcelona i Nacional de Catalunya
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
Derzeit nicht erhältlich.
Lassen Sie sich über unseren eCourier benachrichtigen, falls das Produkt bestellt werden kann.
Lassen Sie sich über unseren eCourier benachrichtigen, falls das Produkt bestellt werden kann.
- +Streichquartett op. 55; Sabbath Morning Service op. 41 (Ausz.)
- Künstler: Jorge Federico Osorio, Patrick Mason, BBC Singers, Bingham String Quartet, Barcelona Symphony Orchestra, Karl Anton Rickenbacher
- Label: Naxos, DDD, 1999/2001
- Erscheinungstermin: 17.4.2006
- Serie: Milken Archive of American Jewish Music
*** Milken Archive of American Jewish Music
Weinbergs Klavierkonzert Nr. 2 in C-Dur veranschaulicht deutlich einige der ästhetischen Ideale der jüdischen nationalen Kunstmusikbewegung in Russland. Ein virtuoses Vorzeigewerk, das den Klavierkonzerten von durch und durch russischen Komponisten nachempfunden ist, mit ihren ausgereiften Entwicklungstechniken, der Verwendung der pianistischen Figuration und der schwungvollen Gestik, basiert es auf leicht erkennbaren jüdischen melodischen und rhythmischen Materialien. Der erste Satz baut auf zwei grundlegenden, aber nicht miteinander verwandten Elementen des jahrhundertealten kanonisierten aschkenasischen liturgischen Melos auf: ein fragmentarisches Motiv der biblischen Kantillation (die älteste Schicht der aschkenasischen Musiktradition) und eines der am leichtesten erkennbaren jahreszeitlichen Leitmotive des aschkenasischen Ritus - eine wiederkehrende Melodie aus jenem Teil der Yom-Kippur-Liturgie, der als seder avoda bekannt ist und das aufwändige Sühne-Ritual beschreibt, das der Hohepriester im alten Tempel nach dem Buch Levitikus durchführt. Dieses bekannte Motiv, das als avoda oder v'hakohanim-Melodie bekannt ist, gehört zu der Kategorie der Missinai-Melodien, die zusammen mit der biblischen Kantillation die zugrunde liegende historische Grundlage der aschkenasischen Musikpraxis bilden.
Weinberg’s Piano Concerto No. 2 in C Major clearly illustrates some of the aesthetic ideals of the Jewish national art music movement in Russia. A virtuoso showpiece modeled on piano concertos by quintessentially Russian composers, with their established developmental techniques, use of pianistic figuration, and sweeping gestures, it is based on easily recognizable Judaic melodic and rhythmic materials. The first movement is built upon two basic but unrelated elements of centuries-old canonized Ashkenazi liturgical melos: a fragmentary motif of biblical cantillation (the oldest stratum of Ashkenazi musical tradition), and one of the most easily recognizable seasonal leitmotifs of the Ashkenazi rite—a recurrent tune from that portion of the Yom Kippur liturgy known as the seder avoda that describes the elaborate atonement ritual conducted by the High Priest in the ancient Temple according to the book of Leviticus. Known as the avoda or v’hakohanim tune, this familiar motif belongs to the category of missinai tunes that together with biblical cantillation, forms the underlying historical bedrock of Ashkenazi musical practice.
Product Information
Weinberg’s Piano Concerto No. 2 in C Major clearly illustrates some of the aesthetic ideals of the Jewish national art music movement in Russia. A virtuoso showpiece modeled on piano concertos by quintessentially Russian composers, with their established developmental techniques, use of pianistic figuration, and sweeping gestures, it is based on easily recognizable Judaic melodic and rhythmic materials. The first movement is built upon two basic but unrelated elements of centuries-old canonized Ashkenazi liturgical melos: a fragmentary motif of biblical cantillation (the oldest stratum of Ashkenazi musical tradition), and one of the most easily recognizable seasonal leitmotifs of the Ashkenazi rite—a recurrent tune from that portion of the Yom Kippur liturgy known as the seder avoda that describes the elaborate atonement ritual conducted by the High Priest in the ancient Temple according to the book of Leviticus. Known as the avoda or v’hakohanim tune, this familiar motif belongs to the category of missinai tunes that together with biblical cantillation, forms the underlying historical bedrock of Ashkenazi musical practice.
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Konzert für Klavier und Orchester Nr. 2 C-Dur
- 1 1. Maestoso
- 2 2. Vivace e marcato
- 3 3. Finale: Allegro
Streichquartett op. 55
- 4 1. Rosh Hashana: Maestoso allegro
- 5 2. Yom Kippur: Lento
- 6 3. Sukkot: Vivace
Sabbath in the Holy Land (Morning service) op. 41 (Auszug)
- 7 Bar'khu
- 8 V'ahavta
- 9 Sh'ma Yisra'el
- 10 L'kha adonai
- 11 Etz hayyim
- 12 Hal'luya